Undang-Undang Seluruh Bumi

15 07 2009

Jom tengok undang2 ape yg di praktis di seluruh dunia:

THAILAND :

* Dilarang keluar rumah tanpa memakai seluar dalam.~hahah~

SWISS :

* Dilarang berkebun di hari minggu.

SWEDIA :

* Dilarang mengecat rumah tanpa izin dari kerajaan dan harus menggunakan cat yang sudah mendapat sertifikasi dari mereka.

KOREA SELATAN :

* polis wajib melaporkan jumlah wang rasuah yang mereka terima dari para pemandu yang ditahan.

SINGAPURA :

* Dilarang berjalan (bogel)
* Tidak flusk jamban setelah buang air di toilet, dikenakan denda.~bagus3~

UNITED KINGDOM :

* Dilarang menjual sayuran di hari minggu .~kna mkn kt luar la tu maknanya~
* Wanita dilarang makan coklat di tempat umum.~ish..ish..ish..~

MEXICO :

* Wanita yang bekerja dilarang mengenakan pakaian seksi yang dapat   

  memprovokasi rakan kerja selama jam kerja.
* Dilarang memaki di tempat umum.~bagus3~

AUSTRALIA :

* Dilarang mengangkat telepon pada deringan pertama.~hahaaa~
.* Dilarang mengenakan spenda Hot Pink di hari minggu.

YUNANI :

* Dilarang mengenakan topi di stadium , kerana dapat mengganggu pandangan orang lain.

KANADA :

* Dilarang menempel plester luka di tempat umum.~ahah~
* Dilarang menyirami tananam di kebun waktu sedang hujan.
* Dilarang memanjat pokok.~sib x de pokok rambutan..heheh~

PERANCIS :

* Dilarang berciuman di keretapi bawah tanah.

ISRAEL :

* Dilarang memelihara babi di Israel . Orang yang melakukannya akan ditembak mati. ~peghh..apsal x apply kt msia juge?~

AMERIKA :-
– ARIZONA :

* Dilarang memandu tanpa kasut. ~ramai nih pemandu msia wat ;)~
* Dilarang bermain domino di hari Minggu.
* Dilarang memakai kumis palsu di gereja.
* Hukuman mati dikena bagi sesiapapun yang menaburkan garam di atas rel kereta api.
* Dilarang memandu dengan mata tertutup. ~mabukk neeh~

– ALASKA :

* Dilarang mengambil gambar beruang yang sedang tidur.
* Dilarang memberi minum bir pada rusa.
* Dilarang berjalan-jalan sambil membawa busur dan anak panah.

– ARKANSAS :

* suami diizinkan memukul isterinya, tapi tidak boleh lebih dari 1 kali sebulan.~peghh~
* Dilarang memelihara buaya di dalam bathtub.
* wanita yang saling menggoda di tepi jalan, akan dikenakan 30 hari penjara.~hahaa~
* Dilarang membawa lembu berjalan-jalan di jalan utama di hari Minggu.

– CALIFORNIA :

* Binatang peliharaan dilarang dibiarkan berhubungan seks di sekitar lokasi sekolah, taman, dan tempat ibadah.

– COLORADO :

* Dilarang berdebat dengan polis, kecuali kenderaan Anda ditahan olehnya.

– CONNECTICUT

* Dilarang mencium istrinya di hari Minggu.

– FLORIDA :

* Dilarang bernyanyi di depan umum sambil mengenakan pakaian renang.
* Dilarang kentut di tempat umum setelah pukul 6 .~ hahaa..~
* Dilarang memecahkan piring dan gelas lebih dari 3 buah sehari.

– WASHINGTON :

* Dilarang menyusui anak di tempat awam.

-MALAYSIA

* Motosikal wajib memasang lampu pada waktu siang =) ~betul3…nape ek??~

So, plez take note undang2 di atas before g honeymoon,honeyholidayz,or honeyoberthesea yaa 😉 heheh…

kredit to: http://isuhagat1.blogspot.com





yihaa

22 06 2009

Hari ini ISnin..saat 7:14am…jap lg aku nak balik umah..udah semalam aku kt opis pasal kna wat post migration test IP Core kampeni haku.

Malam td supper apaM + pisang goreng?? 1st time aku jumpe menu supper sebegini ghupe…pelik toL nk mkn pisang goreng mlm2 bute..zoo hape..hikhikhik…

yeehaa..aku taww time nih kwn2 aku tgh liat nk bangun tido..nak mandi ape bagai tuk g koje kan?baaaaaanggggun……..weh. 😉

erkk..aku br jerk sudah santap nasik lemak free kt opis neh…pekena ngan teH ‘o’ suam…masyuuk….macehh..macehh

heh 🙂 abes jer tahip n klik publish button..aku nak baLik Baiti jannati…mmuah..muah..muah..windu nye tilam ku yg empuk..lalalalaaa….nak tido..TIDO…TIDO….TIDOOO 😀

MOOD: saje2 taip/update nih..aku kan cuti hari ini….wakakaaa 😛 adioss…





Hey Ladies

11 06 2009

Lirik Hey Ladies – Rossa

Sudah kubilang jangan terlalu yakin
Mulut lelaki banyak juga tak jujur
Bila sakit hati wanita bisanya nangis

Sudah ku bilang jangan terlalu cinta
Kalau patah hati siapa mau nolong
Seperti langit dan matahari tak bersatu lagi

Hey ladies jangan mau di bilang lemah
Kita juga bisa menipu dan menduakan
Bila wanita sudah beraksi dunia hancur

Hey ladies sekarang cinta pakai otak
Jangan mau rugi hati dan juga rugi waktu
Bila dia merayumu ingat semuanya bohong

Memanglah tak semua lelaki busuk
Namun ladies tetaplah harus waspada
Semogalah kita semua akhirnya
Mendapatkan cinta yang tulus

Sudah kubilang jangan terlalu yakin
Mulut lelaki banyak juga tak jujur
Bila sakit hati wanita bisanya nangis

"Bak seposeen"
“Bak seposeen”

“Hey ladies sekarang cinta pakai otak”…yeaahh…be rasionaL kwn2…eh..biLe turn aku aa? Doa jer la…hahahhh 😉





Nak ekse size? meh nak cakap nih..

19 05 2009
Yhuhuuu…korang xyah beli timun or tomato…baca yg di bawah ni pon cukup tuk exercise mata..hihihiiiii….
1- erm,nk cakap cket neh kat awak.. bace NO 5

2- Mmmm..cmne ek nk cakap? Bace je la NO 8

3- nk taw ekh?erm,bace NO 9

4- huh,drpd pening bek bace jap NO 15

5- cmne ek nk cakap.. NO 17 je k..

6- kite nk ckp skang tp lbh bek bace NO 16

7- kite akn cakap tp bace dlu NO 2

8- yg kite nk cakap neh simple jek..tp bace dlu NO 4 k?

9- tak payah la b’debar2 cm2..cme bce jap NO 18

10- Blom lg la..bce NO 19 ye..deBBo se.. 🙂

11- da pnt ekh? Bace jap NO 13

12- sbnrnye kite nk cakap klu..(ah bace no 3 la)

13- tgl cket jek lg bace NO 20

14- argh,pennt neh..bce NO 1

15- adush,dah pning dah ni.. bace la NO 6

16- lorh,masih ta phm lg kew? Bace NO 12

17- ades,nk cakap neh..bce NO 7

18- kite taktau klu awk phm..tlg bace NO 10

19. Baca NO 11 dgn tenang ye..nnt awk akan taw..

20- oke2,skg kite cakap..bace NO 14, tp slow2 jek k

okaay??? hahahaaahh…7 keturunan pon x abeS….




Afgan – PadaMu Kubersujud

19 05 2009

Jom laYan video klip kt bawah ni….

Kasi senTap sanubaRi…kikikiKi =P

Afgan – PadaMu Kubersujud

Ku menatap dalam kelam
tiada yang bisa kulihat
selain hanya namaMu, ya Allah

Esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari
segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hambaMu yang selalu bertaubat

Ampuniku ya Allah
yang sering melupakanMu
saat Kau limpahkan karuniaMu
dalam sunyi aku bersujud

Esok ataukah nanti
ampuni semua salahku
lindungi aku dari
segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hambaMu yang selalu bertaubat

Ampuniku ya Allah
yang sering melupakanMu
saat Kau limpahkan karuniaMu
dalam sunyi aku bersujud

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hambaMu yang selalu bertaubat

Ampuniku ya Allah
yang sering melupakanMu
saat Kau limpahkan karuniaMu
dalam sunyi aku bersujud
padaMu

 





Al-Quran teman dikubur

18 05 2009

Salam,

Nota di bawah sebagai renungan dan ingatan untuk diri-sendiri dan juga untuk umat Islam yang sudi melawat blog ku ini. (source:http://isuhagat1.blogspot.com)

Walau apa sekalipun jangan
tinggalkan Al Quran…bacalah setiap hari paling sedikit 1 helai. Jika
sibuk sekali pun carilah masa utk membacanya. jadikan hati kita sentiasa dekat dgn quran kerana quran itu cahaya penyuluh hidup

Di dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

“Pada hari Kiamat nanti, di hadapan Allah swt tidak akan ada syafaat yang mempunyai taraf yang lebih tinggi daripada Al – Quran “

Melalui hadis di atas kita dapat mengetahui bahawa Al – Quran adalah pemberi syafaat yang mana syafaatnya akan diterima Allah. Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa “Apabila seseorang itu meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.

Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat; Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.

Tetapi orang yang kacak itu akan berkata :

“Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan walau dalam keadaan apa sekali pun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke syurga!”

Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata :

“Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang kuat”.”Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi” .Bila pertanyaan selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan sutera yang penuh dengan kasturi
dari malaikat – malaikat dari syurga”

tafsir

Alangkah indahnya dan bahagianya sekiranya orang itu adalah kita. Kita tahu tentang tingginya syafaat Al – Quran tetapi dengan mengetahuinya sahaja tanpa berusaha untuk mendekati dan merebut syafaat itu kita adalah orang-orang yang rugi.

Cuba kita renungkan sejenak diri kita sendiri. Ajal dan maut adalah ketentuan Allah. Bila ia telah datang kita tidak akan mampu memperlambatkan atau mempercepatkannya walaupun untuk tempoh sesaat. Dan apabila berada di alam kubur siapakah lagi yang akan menemani kita jauh
sekali memberi bantuan kecuali amalan – amalan kita sewaktu di dunia.

Allah telah menjanjikan Al – Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar. Dekatilah Al – Quran dan jadikalah ia teman di dunia dan pemberi syafaat di Akhirat.

Renung2kan..dan harap dapat dijadikan amalam bacaan ayat2 suci ini sebagai 1 tabiat yg tetap pada setiap malam selepas solat..Amiin, InsyaAllah.





Too Pat Sotong

17 05 2009

eh, aku ade blog ghupenye…Lama dah x singgah cni..kat umah pon dah jarang sentuh keyboard…Bizi? Kadang2 bizi..kadang2 naik muak aku tadah mata ngadap pc kt opiS, so balik umah dah sebu mata nk ngadap laptop. Better golek2 depan TV sambiL makan cikedes..buah ke, cokelat..mane2 la yg leh di jamU..siLa..siLa..

Sebut pasal makan…hari Jumaat lepas aku dah plan gi p.Tani untuk beli sotong,santan,halia,bawang merah dan lidi pencungkil Gigi 🙂 nak wat ape? Masak r…kenapa sotong ek? Bulan Mei kan musim sotong berduyun2 tiBa, time nih la kalo sape2 rasa nk makan sotong segar2, besar2..belila time ni +murah la sket..betuL x sotong? betuuL….

Minggu lepas kakak aku dapat ‘beras pulut susu’ drp kawan beliau yg baik hati…beras pulut tuh putiih macam susu..santek..tuh 1st time aku dengar+tengok beras pulut tuh..Then kakak aku xde idea plak apo nak buat ngan beras pulut 1/2 kg itu. Aku pon mencadangkan “pe kate kita masak TOO PAT  sotong??..dah lama dah x makan kan??” uu..bestnye..so, petang semalam berlangsung la upacara membuat dan memakan Too Pat Sutong..hihihi..

Sedap? sure r sedap sebab air tangan kakak+aku yg masak2 tuh.. =P nak rasa? meh la dtg cni tp bawak sotong fresh skali sbb yg dah masak smalam dah abes..tggal beras pulut yg xmasak lagi…heheeee peace..

camnih la ghupenye
camnih la ghupenye

Too Pat Sotong?? bahasa kampung aku panggil lagu tu la…tp sebenarnya ketupat sotong..kenapa beliau di panggil sebegitu? sebab di dalam badan sotong tuh telah di isi beras pulut (ketupat la tuuh)..then sotong tuh kna mandikan ngan  kuah lemak macam kuah laksam tuh..aku suka kalo sotong2 tuh ade telur2nya skali..mashuuk ah.. =P Nih la makanan negeri aku…kat laen ade ke? kat Klate pon ade..tp rasanye kuah dia lagu laen kan? kan?manis kan?

makan sampai sek 'eH!! d sebabkan umah aku ade sorang dak nogori,beliau g tambah sambal bilis tuh..layan jer lah.

makan sampai sek 'eH!! d sebabkan umah aku ade sorang dak nogori,beliau g tambah sambal bilis tuh..layan jer lah.

Windunye kat kampung dolu2..kalo musim sotong je..dapatla makan too pat sotong, sotong/ikan celup tepong..sotong masak sambaL..tp skang, biLa arwah mak dah xde…pejam mata jer la trus dapat rasa…heheheh…hmmm..xpe..aku n kakak leh tolong wakilkan masak untuk ayah di kaLa beliau mengidam nak makan yg spesel lagu tu..kan ayah???Kami pon boleh jugak masak2 makanan negeri nih..ayah + abang order je..aku sediakan bahan2..kakak aku masak…heheee.. 😉 adiosss