Beringat

24 08 2010

Dahi Cecah Ke Sejadah

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan
Berwudhu’lah kamu sebelum kamu diwudhu’kan
Dan solatlah kamu sebelum kamu disolatkan

Tutuplah ‘auratmu sebelum ‘auratmu ditutupkan
Dengan kain kafan yang serba putih
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih
Walaupun orang yang hadir itu merintih

Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai
Lalu dilaksanakanlah solat Jenazah
Dengan empat kali takbir dan satu salam
Berserta Fatihah, Selawat dan doa
Sebagai memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah
Tapi apakah empat kali takbir itu dapat menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?

Apakah solat Jenazah yang tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yang telah luput?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian
Justeru kumenyeru sekelian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat
Sebelum kamu diusung ke liang lahad
Menjadi makanan cacing dan makanan ulat
Iringi dirimu ke masjid
Sebelum kamu diiringi ke Pusara

Tangisilah dosa-dosamu di dunia
Kerana tangisan tidak berguna di alam baqa’

Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan
Dengan panggilan ‘Izrail yang menakutkan

Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan
Kerana ianya berguna untuk yang tinggal
Bukan yang pergi

Beristighfarlah kamu sebelum kamu diistighfarkan
Namun ketika itu istighfar tidak menyelamatkan
Ingatlah di mana saja kamu berada
Kamu tetap memijak bumi Tuhan
Dan dibumbungi dengan langit Tuhan
Serta menikmati rezeki Tuhan

Justeru bila Dia menyeru, sambutlah seruan-Nya
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yang terakhirnya
Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yang tidak bererti
Lalu menjadi segumpal darah
Lalu menjadi seketul daging
Lalu daging itu membaluti tulang
Lalu jadilah kamu insan yang mempunyai erti
Ingatlah asal usulmu yang tidak bernilai itu
Yang kalau jatuh ke tanah
Ayam tak patok itik tak sudu
Tapi Allah mengangkatmu ke suatu mercu
Yang lebih agung dari malaikat
Lahirmu bukan untuk dunia
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat

Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alas Solaah’
Dengan penuh rela dan bersedia
Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alal Falaah’
Jalan kemenangan akhirat dan dunia

Ingatlah yang kekal ialah amal
Menjadi bekal sepanjang jalan
Menjadi teman di perjalanan
Guna kembali ke pangkuan Tuhan
Pada hari itu tiada berguna harta, tahta dan putera
Isteri, kad kredit dan kereta
Kondominium, saham dan niaga
Kalau dahi tak mencecah sejadah di dunia.

taken from http://zonbebas.com/page/21/

Selamat berpuasa dan beramal ibadah 🙂





Siapa yang Tahu??

29 12 2009

Hai Awak,

Tahun 2009 sudah hampir berakhir. Lagi 2 hari untuk menutup tirai. Pelbagai kenangan pada tahun 2009 sudah dicoret pada hidup manusia masing-masing…ada yang manis, masin, tawar, dan pedas..mungkin…

Ya….ia 1 kenangan yang indah yang hanya berlangsung pada 2009 dan tidak mungkin manusia mampu potostat kembali kenangan2 itu. Biarlah ia bersemi di diari,di mata, dihati atau di mana-mana la..

Masa dan tarikh akan terus berjalan-jalan..Sampai biLa? Wallahu’alam 🙂 heh…

Selamat datang tahun 2010, semoga saya dan awak dapat melayari masa 2010 dengan kenangan yang baru dan ..siapa yang tahu?? =)

Sebagai penutup tahun 2009, dituJukan lagu dan lirik ini untuk saya dan awak jugak… ta-ching2 skit…hehehe…

-Semua Tentang Kita –

Waktu terasa semakin berlalu
Tinggalkan cerita tentang kita
Akan tiada lagi kini tawamu
Tuk hapuskan semua sepi di hati

Ada cerita tentang aku dan dia
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa

Teringat di saat kita tertawa bersama
Ceritakan semua tentang kita

Ada cerita tentang aku dan dia
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa

~Peterpan

Regards,

imapeAce!

[29/12/09]





Tinggal Kenangan

30 10 2009

Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin kulupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu..oh bintangku

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Disini aku merindukan dirimu
Kini kucoba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu..oh kekasih

[Break]

Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin kulupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu..oh bintangku

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Disini aku merindukan dirimu
Kini kucoba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu..oh kekasih

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Disini aku merindukan dirimu
Kini kucoba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu..oh kekasih

Pernah ada rasa cinta antara kita
kini tinggal kenangan..

^by Saleem

~wuhuu…jiwang 88karat ni…bila terdengar bait2 lagu ni kat corong hotfm rasa melekat pulak..terus aku cari kat lam internet memindah turun ke dalam cakera keras dan memainkan lagu di windows media player yang sudah sedia mempunyai lirik masuk-palam(plugin)..hihi 😉

Tengah2 mendalami lagu dan lirik tu..baru la aku perasaan yang cerita lagu ini macam kena kat seseorang la..  [tersenyum]

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Disini aku merindukan dirimu
Kini kucoba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu..

My daddy la…hehee….aku je yang rasa ‘macam’ kena ajerk  lrik ni ngan diri beliau itu. Ye la sampai sekarang still status solo..Kot2 le ayah aku dengar pastu dia terpause diri kjap tuk dengar lirik tu mayB la rasa macam yang aku rasa kottt..tp xde nye beliau nak layan lagu2  jiwang 88 karat neh..heh

Pasang radio kuat2 pastu g basuh baju kat luar…itu le pe-el yang ayah aku wat tetiap pagi…tetiap petang pulaks pasang radio kuat2 pastu baring kat kerusi malas beliau bukan dgr lagu pop rocK ye..tapi dgr siaran ceramah ugama yg d udara di TRGfm..kuikuikuikui beliau akan tergelakss bila ade ustaz2 yg bg ceramah tuh wat lawak2 corner sket…

Semalam aku tepon beliau…Seronok beliau bercerita/berpesan kat aku..Habes je tepon semua perasaan gundah-gulana kat diri aku ni ilang..aku rasa bahagia…  …ya bahagia…cuba korang try =)

InsayaAllah..raya AidilAdha nanti kite jumpa ye..Miss you (“,)

~peAce





1..2..3..

2 08 2009

satu

DSC00798

dua

DSC00799

tiga..

DSC00802

empat

DSC00801

Lima

DSC00830

Enam

DSC00833

Tujuh

DSC00835

 

Lasst…

DSC00795

 

….tamat…

p/s: korang wat la criter sendri…adios (“,) ekikiii





yihaa

22 06 2009

Hari ini ISnin..saat 7:14am…jap lg aku nak balik umah..udah semalam aku kt opis pasal kna wat post migration test IP Core kampeni haku.

Malam td supper apaM + pisang goreng?? 1st time aku jumpe menu supper sebegini ghupe…pelik toL nk mkn pisang goreng mlm2 bute..zoo hape..hikhikhik…

yeehaa..aku taww time nih kwn2 aku tgh liat nk bangun tido..nak mandi ape bagai tuk g koje kan?baaaaaanggggun……..weh. 😉

erkk..aku br jerk sudah santap nasik lemak free kt opis neh…pekena ngan teH ‘o’ suam…masyuuk….macehh..macehh

heh 🙂 abes jer tahip n klik publish button..aku nak baLik Baiti jannati…mmuah..muah..muah..windu nye tilam ku yg empuk..lalalalaaa….nak tido..TIDO…TIDO….TIDOOO 😀

MOOD: saje2 taip/update nih..aku kan cuti hari ini….wakakaaa 😛 adioss…





Hey Ladies

11 06 2009

Lirik Hey Ladies – Rossa

Sudah kubilang jangan terlalu yakin
Mulut lelaki banyak juga tak jujur
Bila sakit hati wanita bisanya nangis

Sudah ku bilang jangan terlalu cinta
Kalau patah hati siapa mau nolong
Seperti langit dan matahari tak bersatu lagi

Hey ladies jangan mau di bilang lemah
Kita juga bisa menipu dan menduakan
Bila wanita sudah beraksi dunia hancur

Hey ladies sekarang cinta pakai otak
Jangan mau rugi hati dan juga rugi waktu
Bila dia merayumu ingat semuanya bohong

Memanglah tak semua lelaki busuk
Namun ladies tetaplah harus waspada
Semogalah kita semua akhirnya
Mendapatkan cinta yang tulus

Sudah kubilang jangan terlalu yakin
Mulut lelaki banyak juga tak jujur
Bila sakit hati wanita bisanya nangis

"Bak seposeen"
“Bak seposeen”

“Hey ladies sekarang cinta pakai otak”…yeaahh…be rasionaL kwn2…eh..biLe turn aku aa? Doa jer la…hahahhh 😉





Too Pat Sotong

17 05 2009

eh, aku ade blog ghupenye…Lama dah x singgah cni..kat umah pon dah jarang sentuh keyboard…Bizi? Kadang2 bizi..kadang2 naik muak aku tadah mata ngadap pc kt opiS, so balik umah dah sebu mata nk ngadap laptop. Better golek2 depan TV sambiL makan cikedes..buah ke, cokelat..mane2 la yg leh di jamU..siLa..siLa..

Sebut pasal makan…hari Jumaat lepas aku dah plan gi p.Tani untuk beli sotong,santan,halia,bawang merah dan lidi pencungkil Gigi 🙂 nak wat ape? Masak r…kenapa sotong ek? Bulan Mei kan musim sotong berduyun2 tiBa, time nih la kalo sape2 rasa nk makan sotong segar2, besar2..belila time ni +murah la sket..betuL x sotong? betuuL….

Minggu lepas kakak aku dapat ‘beras pulut susu’ drp kawan beliau yg baik hati…beras pulut tuh putiih macam susu..santek..tuh 1st time aku dengar+tengok beras pulut tuh..Then kakak aku xde idea plak apo nak buat ngan beras pulut 1/2 kg itu. Aku pon mencadangkan “pe kate kita masak TOO PAT  sotong??..dah lama dah x makan kan??” uu..bestnye..so, petang semalam berlangsung la upacara membuat dan memakan Too Pat Sutong..hihihi..

Sedap? sure r sedap sebab air tangan kakak+aku yg masak2 tuh.. =P nak rasa? meh la dtg cni tp bawak sotong fresh skali sbb yg dah masak smalam dah abes..tggal beras pulut yg xmasak lagi…heheeee peace..

camnih la ghupenye
camnih la ghupenye

Too Pat Sotong?? bahasa kampung aku panggil lagu tu la…tp sebenarnya ketupat sotong..kenapa beliau di panggil sebegitu? sebab di dalam badan sotong tuh telah di isi beras pulut (ketupat la tuuh)..then sotong tuh kna mandikan ngan  kuah lemak macam kuah laksam tuh..aku suka kalo sotong2 tuh ade telur2nya skali..mashuuk ah.. =P Nih la makanan negeri aku…kat laen ade ke? kat Klate pon ade..tp rasanye kuah dia lagu laen kan? kan?manis kan?

makan sampai sek 'eH!! d sebabkan umah aku ade sorang dak nogori,beliau g tambah sambal bilis tuh..layan jer lah.

makan sampai sek 'eH!! d sebabkan umah aku ade sorang dak nogori,beliau g tambah sambal bilis tuh..layan jer lah.

Windunye kat kampung dolu2..kalo musim sotong je..dapatla makan too pat sotong, sotong/ikan celup tepong..sotong masak sambaL..tp skang, biLa arwah mak dah xde…pejam mata jer la trus dapat rasa…heheheh…hmmm..xpe..aku n kakak leh tolong wakilkan masak untuk ayah di kaLa beliau mengidam nak makan yg spesel lagu tu..kan ayah???Kami pon boleh jugak masak2 makanan negeri nih..ayah + abang order je..aku sediakan bahan2..kakak aku masak…heheee.. 😉 adiosss