Ade pe ngan CokLat?

18 01 2009

Best kew coklaT? Ape khasiat beliau?

  • Coklat kaya antioxidant. Ia membantu pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.
  • Coklat tidak mengemukkan. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan.
  • Satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain . Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.
  • coklat ade bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gUmbira.
  • Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.
  • Coklat bukanlah penyebab jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stresS.
  • Coklat mengandungi phenylethylamine dan tyramine, bahan kimia yang menyebabkan rasa sayang. mwah! mwwah..wah šŸ˜›
  • Bagi wanita yang menghadapi PMS, makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Datang bulan mengurangkan kadar magnesium dalam badan dan ini meningkatkan masalah kesakitan waktu haid (PMS).
  • Selain coklat, mengambil soya 40mg ke 80mg sehari boleh melegakan masalah yang timbul akibat datang haid kerana soya mengandungi phytoestrogens, struktur kimia yang hampir sama dengan estrogen. Mampu menolong mengurangkan ketegangan.
  • Melalui kajianĀ  didapati coklat mengandungi bahan anti-kerosakan gigi seperti tannin (menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak dan asid di dalam mulut), kasein (mengurangkan kerosakan gigi dengan menghalang pertumbuhan plak dan seterusnya mengurangkan pengeluaran asid.) dan asid oksalik(merencatkan pengeluaran enzim bakteria ).

source:http://www.sabah.edu.my/itsr005/3L%20web%202020/kebaikan.htm

hehehe…di sebabkan cokLat ade banyak kekhasiaTan…dats y aku, fenny, dan x-praktikeLmate serBu kilang cokLat kat Sri Serdang semalam. Banyak giler borong..ngalahkan amoi2 utk prepare tahun baru cina pulak..hahhaaks

Beryl's

Beryl's

Ā 

Ā 

Kepada siaPa2 teringin nak makan CokLat Malaysia yang best sila-silalah singgah ke Beryl’s sebab skang dorang wat promotion sampai 23Hb Januari 2009. Boikot2 lew coklat obersea tu…COkLat Beryl’s ni pown dah setanding ngan produk luar negara..x caYa..try r Rasa..hihihihi

Aku suka coklat Tiramisu.. dark coklat pown best, strawbery coklat okay gak..dianyew packing chantek2..sebab chantekĀ  lew penuh sebakul g borong..hohohoho…

nak?? (",)

nak?? (",)

Ā 

1 for He and 1 for heR..hikhikhik

1 for Him and 1 for heR..hikhikhik

key la..nk g makan coklaT ni…”deyy, coklat tiramisu xmau bungkusnya onne!! “

Advertisements

Actions

Information

One response

22 01 2009
akimsensei

wah.. den nak pau satu boleh x? nak carik gak la kilang coklat ni.. alamak, esok dah 23/1.. ntah sempat ke tak ni nak terjah kilang tu..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: