Karangan Budak Darjah 4

27 01 2009

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

    Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

    Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit “Adoi!”. Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

    Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting
Highlands dan teru s ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

    Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit “Adoi..!” dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

    Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian k ereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

    Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

Moral: Ni la akibat pabila oVerDoS tgk tV..huhuh..(main hentam je ‘menggoreng’ dalam subjek penulisan..adess) Agak2 cikgu nak kasi berapa markah ye?

Advertisements




Ade pe ngan CokLat?

18 01 2009

Best kew coklaT? Ape khasiat beliau?

  • Coklat kaya antioxidant. Ia membantu pencegahan sakit jantung dan kanser. Kandungannya sama seperti dalam teh hijau, jus oren, bayam, bawang, jagung dan pisang.
  • Coklat tidak mengemukkan. Pengambilan berlebihan sesuatu jenis makanan meningkatkan kalori. Jika kalori ini tidak dibakar sebanyak ia diambil, ini yang menyebabkan kegemukan.
  • Satu kajian yang dijalankan di Universiti Pittsburgh mendapati coklat tidak menyebabkan migrain . Mereka yang sering mengalami migrain atau sakit kepala boleh memakannya tanpa perlu risau ia akan menyebabkan sakit kepala.
  • coklat ade bahan seperti ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat. Coklat keluarkan endorphins yang membuat kita rasa gUmbira.
  • Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.
  • Coklat bukanlah penyebab jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stresS.
  • Coklat mengandungi phenylethylamine dan tyramine, bahan kimia yang menyebabkan rasa sayang. mwah! mwwah..wah 😛
  • Bagi wanita yang menghadapi PMS, makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Datang bulan mengurangkan kadar magnesium dalam badan dan ini meningkatkan masalah kesakitan waktu haid (PMS).
  • Selain coklat, mengambil soya 40mg ke 80mg sehari boleh melegakan masalah yang timbul akibat datang haid kerana soya mengandungi phytoestrogens, struktur kimia yang hampir sama dengan estrogen. Mampu menolong mengurangkan ketegangan.
  • Melalui kajian  didapati coklat mengandungi bahan anti-kerosakan gigi seperti tannin (menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak dan asid di dalam mulut), kasein (mengurangkan kerosakan gigi dengan menghalang pertumbuhan plak dan seterusnya mengurangkan pengeluaran asid.) dan asid oksalik(merencatkan pengeluaran enzim bakteria ).

source:http://www.sabah.edu.my/itsr005/3L%20web%202020/kebaikan.htm

hehehe…di sebabkan cokLat ade banyak kekhasiaTan…dats y aku, fenny, dan x-praktikeLmate serBu kilang cokLat kat Sri Serdang semalam. Banyak giler borong..ngalahkan amoi2 utk prepare tahun baru cina pulak..hahhaaks

Beryl's

Beryl's

 

 

Kepada siaPa2 teringin nak makan CokLat Malaysia yang best sila-silalah singgah ke Beryl’s sebab skang dorang wat promotion sampai 23Hb Januari 2009. Boikot2 lew coklat obersea tu…COkLat Beryl’s ni pown dah setanding ngan produk luar negara..x caYa..try r Rasa..hihihihi

Aku suka coklat Tiramisu.. dark coklat pown best, strawbery coklat okay gak..dianyew packing chantek2..sebab chantek  lew penuh sebakul g borong..hohohoho…

nak?? (",)

nak?? (",)

 

1 for He and 1 for heR..hikhikhik

1 for Him and 1 for heR..hikhikhik

key la..nk g makan coklaT ni…”deyy, coklat tiramisu xmau bungkusnya onne!! “





Kembalikan Damai Yang Hilang

15 01 2009

Ya ALLAH..Hanya pada Engkau aku memohon….
Kembalikanlah kedamaian untuk rakyat Palestin…Amiin.

Tercalar pelangi dihiris gerimis
Senja pun merangkak menutup mentari
Terbias warnanya ke wajah

Lagu kedamaian tiada kedengaran
Bumi yang merekah disirami darah
Kemelut melanda tiada kesudahan
Kemusnahan bermaharajalela
Yang lemah menjadi mangsa

Anak-anak kecil mengongcangkan ibunya
Yang lemah longlai tak lagi bernyawa
Jeritan suara batinnya
Tak siapa mendengarnya

Tergaadaikan maruah oleh janji-janji
Terbayarkah dengan nyawa dan darah
Soalan yang tiada jawapan

Kemanusiaan telah lama hilang
Kini yang tinggal hanya ketakutan
Musnah kasih sayang dan persaudaraan
Tandus akhlak dan keimanan
Menyemai persengketaan





Semalam & keLmarin (“,)

12 01 2009

17:30 ||> bertolak..lalu hgway..xjem 19:30 ||> sampai ke destinasi..solat berjemaah.. 20:45 ||>makan nasi
..makan duRian..peghh..sedapnyer  23:00||>tid00

06:35 II>solat suBuh..sambung tido..[terpakso..hehe]  09:00 II>sarapan bihun goreng  10:30 II>mancing ikan kat tepi kolam ngan aiQaL…yeah aku dapat 2 ekor talapia..ngehngeh  11:15II> masak2 untuk tengahari [aku tlg potong sayur jer]..menu: talapia masak sos..besshh  13:00 II> belasah durian lagi..nyummnyumm..sambil2 menapau wat blk Puj..hihih 14:30 II>pergi baHau beli brg2 dapur  16:30 II> makan nasi , solat asar..kemas2 17.30 II>Bergerak pulang ke PuJ ..dgn dibekalkan hambutan,hangsat dah huDian….balik ikut laBU..elak jem…lalalalaaaa

footer: wan (granny)  aiQaL sangaaaT chomeLL (“,)
noni….jgn luppa naaa..unta sudah janji mau datang umah ana ptg ini…datangLah..datangLah..





Case?Kes?keskeskes..

8 01 2009

penatnya wat kerja arini…
letih ~~~~~~~~
berturut2 datang info masuk ke dalam RAM otak aku hari ni…
macam2 ceghita macam2 kes yg dapat..huhuh
kes datuk2 dpt slow akses la..(aaisyy..anak dato’ xpe gak.)….kes kna siapkan report “tuut” lah “tiit” laH..kes member aku nk  transfer cikgu ke semenanjung la..(isk.isk..kesian member aku..sabar ye..)

Upper_kes??..lower_kes!
skang (17:15pm) otak aku dah rasa congest..performance dah degrade..
kalo la aku boley generate report utilization RAM otak aku ni
mau cecah 90% util IN dan util OuT…hohoohoooo…
Camner nak wat neh?
Layan biskut Tiger kah?
Atau minum SOYA soy Talk?
Atau……adeh..xleh pk nk layan appe dah..nk balik umaHH..mlm ni layan lagi citer 3 daddies and 1 mommy 8TV…lalala…adioSSS