Syawal 2008

6 10 2008

Salam lebaran untuk semua,

Rasanya belum terlambat untuk aku menyusun 10 jari memohon ampun kepada semua kaum-kerabat, sahabat handai dan semua yg mengenali aku espeseli yg xsempat nk berjumpa pada hari raya kali ini. Sorry la pada kwn2 yg xsempat nak bls/ terlupa sms raya, kad raya  pon xsempat nk balas.

Tahun ni genaplah tahun ke-2 aku beraya tanpa ibu tercinta. Jika tahun lepas aku beraya dengan ayah dan semua adik-beradik ku(along n family, angah & kakak) tapi tahun ni aku hanya beraya ber-3 pada raya pertama: ayah dan kakak aje.  Along n family beraya di keluarga k.ipar aku dulu krn keluarga k.ipar aku juga buat pertama kali beraya tanpa ibunya tercinta. Manakala angah ku pula beraya di rumah makcik aku di k.trg bersama2 nenek ku. Hmmm…kalo korang tanya apa perasaan aku time tu hanya Pasrah & ikhlas kan diri pada-Nya yg mampu aku rasakan.. Nampaknya ayah nak beraya sakan pada tahun ni…Macam2 ayah preparekan..tempah satay..salin langsir dan akupon menumpang la ‘kesakanan’ beliau dgn mengubah sikit bahagian ruang tamu kat rumah.  Permintaan ayah untuk juadah hari raya lak request aku n kakak masak nasi beryani walaupun baru 2 hari b4 raya kami dah masak nasi briyani tuk ayah.  Sedap la tu 🙂 Bubur lambuk kakak aku masak masa berbuka aritu pon 3/4 bahagian di abeskannya..hehheee…Gaya org ‘bujang’ dah lama xmkn masakan anak2 dia..ahaks..”Makan la puas2 ayah..” sob..sob..sob..terharu laks..

Masuk pagi raya, kakak n ayah bangun seawal 4 pagi sbb nk prepare nasi briyani. Aku?heheee…paham2le..Kul 6 br nk start tlong..kukukukuu…:P kata ayah takut xsempat nk sarap b4 g smayang raya…zipzupzass!! dgn bantuan aku pagi tuh ah yirnye siap gak masak dan sempat le kami mkn bersama2 😀 Pastu g masjid solat sunat Aidilfitri…Adduhhh syahdunye dengar takbir raya…Rasa gembira dgn kemenangan umat Islam utk menyambut raya …srrrettt terselit gak rasa sedey mengenangkan org lam kubur sdg menangis sbb hari kebahagiaan (bln ramadhan sudah abes)..Teringat pesan arwah mak aku dulu pernah ckp..”Kita seronot la dgr takbir..Org lam kubur nangis..sedey dooh..bln ramadhan dah abes..”

Pas solat raya..Kami ber3 menziarah kubur arwah ibu dgn sedekahkan bacaan Yaasin & Al-fatihah.  Before sampai ke kubur, aku dah nekad ..xnk nangis dan xnk tunjuk muka aku yg sedey2..aku nk menziarah dgn hati yg ikhlas..(hoohoh…aku tgh belajar ilmu ikhlas nih..)Masa aku sampai ke kubur arwah, trus je aku rasa nk tersenyum..rasa bahagia aje..(Ya Allah, nikmatnya rasa yg kau anugerahkan itu..Alhamdulillah) Cuaca time tu mendung2..redup2 aje..Subhanallah..Maha suci Allah…Aku doakan semoga arwah ibuku dan arwah2 atuk/nenek dan saudara2 yg sdh kembali ke rahmatullah di cucuri rahmat dan d tempatkan di kalangan org2 beriman…Amiin..

Sampai jer kat umah…uihh..dah ada tetamu? Saudara seblah sepupu ibu aku dtg ke rumah beraya ngan bwk anak2 beliau..Ramaaai anak2 dia… 🙂 Hmm..bermula la upacara seperti raya thn2 lepas..jamu tetamu mkn, tukar2 juadah ngan jiran depan blakang n sebelah rumah…Ayah lak bg duit raya kat bdk2..Ramai gak bdk2 dtg beraya thn ni..Dialog biasa aku: “Aik??Bukan dah datang ker tadi?” Heheheee…Peace…kalo bdk2 dtg trus pass ke ayah..Maleh aku nk melayan beliau2 yg kecik2 ni.. Tamatlah episod raya pertama d kg aku…sempatla aku bertandang ke umah kwn2 n umah arwah tok ngaji aku. Nak senja baru along n family beliau sampai kek umah. COmelnye ank buah aku pakai baju kurung…eeee sib dia nk kat aku..kalo wat2 lupe kan aku..mau aku wat2 lupakan duit raya beliau..hehee…chaww…

Actions

Information

Leave a Reply

