Al-Kisah

14 03 2008

Just share from my inboX…. 

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,
sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko (bukan nama sebenar..hehhehhehe).
Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam x senang duduk. Pd satu
hari tok imam tu dtg dg niat nak tarbiyah depa ni. Maka berlakulah bbrp
insiden cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt. Si
Ali pun berkata: “Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nnt
kami buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan” .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke
surau. Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,
“Allah Ta’ala… Allah Ta’ala…” Dengan segera tok imam merampas
mikrofon drp Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan
Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul
ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat 2x pun x
khusyuk jgk lg.. Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam: “Tok..tok
duduk kat belakang, biar saya jadi imam.” Tok imam pun undur le ke
belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. “Allahu akbar!” Maka para makmum
pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si Budin ni
pusing ke belakang dan berkata, “Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!” lalu
batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbhk2.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam.
Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir
sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek
tok imam kat si Ciko niii… Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee
si Ciko ni…

Tapi dengan bongkaknye si Ciko berkata, “He hee, itu belum ambil wuduk
lagi tu, kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee…”

Tok imam pun terkedu & terpana…

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: